Stadsbestuur weigert zich te verzetten tegen nieuwe effectentaks van federale regering

Op 26 november 2020, over deze onderwerpen: Belastingen, Gemeenteraad - toegevoegde punten

De N-VA-fractie vroeg tijdens de gemeenteraad van donderdag 26 november dat het stadbestuur van Burgemeester Manu Claes (CD&V) zich zou verzetten tegen de nieuwe effectentaks van de federale regering. “Deze effectentaks is een platte belastingverhoging, ook voor onze gemeentebesturen en OCMW’s. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat in economisch moeilijke tijden de federale regering zomaar belastingen gaat opleggen aan steden en gemeenten.”, aldus N-VA-fractieleider Allessia Claes. Het stadsbestuur weigert echter mee te gaan in dit voorstel.

Eén van de eerste beleidsdaden van de paarsgroene regering is het invoeren van een effectentaks. Iedereen die een effectenrekening aanhoudt met daarop meer dan 1 miljoen euro betaalt een belasting van 0,15%. Nu heel wat banken een negatieve rente aanrekenen op klassieke zichtrekeningen is een effectenrekening voor grote bedragen een financieel verstandige optie. Een kwestie van goed financieel beheer dus. En dat soort rekeningen zal de federale regering nu extra gaan belasten. Niet enkel de N-VA vindt deze nieuwe belasting ongehoord, ook de Vlaamse Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG) vindt het alleszins onlogisch is dat de ene overheid belastingen zou opleggen aan de andere overheid.

Deze regeling zal niet enkel gelden voor steden en gemeenten, maar ook voor andere entiteiten zoals OCMW’s, AGB’s, intercommunales, … Scherpenheuvel-Zichem heeft momenteel geen effectenrekening maar in de toekomst kan dit wel overwogen worden. “Indien we nu geen duidelijk signaal geven, zullen de inwoners op het einde van de rit deze belasting betalen”,  stelt de Allessia Claes.

Voorstel op tafel

De N-VA-fractie legde een voorstel op tafel die aan het stadsbestuur van Scherpenheuvel-Zichem vroeg om zich te verzetten tegen deze belasting op lokale besturen. Ze vroegen tevens aan Burgemeester Manu Claes (CD&V) en Schepen van Financiën Inne Pauwels (CD&V) om een brief te schrijf aan federaal Minister van Financiën en CD&V-partijgenoot Vincent Van Peteghem en Eerste Minister Alexander De Croo (Open VLD) om hun ongenoegen over deze effectentaks en het effect hiervan op de lokale besturen te uiten. Zij weigerden dit echter omdat er nog geen wet bestaat.

“Ik betreur het dat het stadsbestuur niet meegegaan is met ons voorstel. Pro-actief handelen is blijkbaar een ongekend begrip bij dit bestuur. Waar gaat dit eindigen als we aanvaarden dat de federale regering zomaar extra belastingen kan opleggen aan steden en gemeenten? Het is dan ook spijtig dat dit stadsbestuur de partijpolitiek op de eerste plaats zet en niet de belangen van haar inwoners.”, aldus nog Allessia Claes.