Scherpenheuvel-Zichem krijgt een regenboogzebrapad

Op 26 maart 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad - mondelinge vragen

N-VA-fractieleidster Allessia Claes vroeg op de laatste gemeenteraad van Scherpenheuvel-Zichem om werk te maken van een regenboogzebrapad. Het stadsbestuur reageerde positief op de vraag. De aanleiding hiervoor is de brutale moord in Beveren een paar weken geleden. “We moeten een duidelijk signaal geven dat geweld en onverdraagzaamheid niet kunnen. Met dit zebrapad zetten we letterlijk in de verf dat iedereen welkom is in onze stad, ongeacht je geaardheid.“, aldus Allessia Claes.

Sinds de brutale moord in Beveren hebben heel wat Vlaamse gemeenten een regenboogzebrapad aangelegd. Buurgemeente Aarschot legde een regenboogzebrapad in het centrum van de stad aan. Ook in Diest komt er een regenboogzebrapad aan beide kanten van de voetgangersbrug aan het station. Grootsteden zoals Antwerpen, Gent, Brugge, Leuven, … hebben al langer een regenboogzebrapad.

Solidariteit

N-VA Scherpenheuvel-Zichem wil als steunbetuiging aan de LGBTQI+ - gemeenschap (holebi’s, transgenders, …) een permanent regenboogzebrapad in onze stad. “Ook in Scherpenheuvel-Zichem moeten we een blijvend signaal geven dat geweld, haat en onverdraagzaamheid niet kunnen. Zijn wie je bent is nog steeds niet vanzelfsprekend.”, zegt raadslid Allessia Claes. Op de gemeenteraad van donderdag 24 maart vroeg ze aan het stadsbestuur om, in navolging van andere steden en gemeenten, ook in Scherpenheuvel Zichem een regenboogzebrapad aan te leggen.

“Goed nieuws! Binnenkort kunnen we de regenboogkleuren bewonderen in het centrum van Scherpenheuvel.”, zegt Allessia Claes enthousiast. Het stadsbestuur zal op korte termijn een kleurrijk zebrapad aanleggen maar de locatie is nog niet bepaald. Enkele locaties die men overweegt zijn onder andere aan het stadhuis of aan den Egger.