N-VA zet dierenwelzijn op de agenda

Op 4 februari 2016, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn, Gemeenteraad, Gemeenteraad - toegevoegde punten

De gemeenteraad gaat unaniem akkoord om het provinciale charter ‘Diervriendelijke gemeente’ te ondertekenen. “Met de ondertekening van dit charter verbindt de gemeente er zich toe om dierenwelzijn een duidelijke plaats te geven in het beleid”, zegt N-VA-fractieleidster Allessia Claes, die het voorstel indiende.

Zo krijgt huidig schepen Lieven Renders de bevoegdheid van Dierenwelzijn. Een belangrijk punt is ook het blijvend promoten van zwerfkattensterilisatie, een verbod op de verkoop van gezelschapsdieren op markten, een strikte toepassing van het verbod op rituele thuisslachtingen, het plaatsen van openbare hondentoiletten, enzovoort. De N-VA vroeg ook om de mogelijkheid tot het houden van huisdieren in OCMW-woningen te onderzoeken. Enkele zaken zullen nog verder worden uitgewerkt, maar de N-VA is alvast blij dat het gemeentebestuur de nodige stappen onderneemt en het aspect Dierenwelzijn ernstig neemt.

Verschillende andere gemeenten uit het Hageland, zoals Bekkevoort, Tielt-Winge en Diest hebben het charter al ondertekend. “We zijn blij dat Scherpenheuvel-Zichem ook deze stap zet. De N-VA zet zwaar in op dierenwelzijn. Vlaams minister Ben Weyts is de eerste minister met de specifieke bevoegdheid Dierenwelzijn. Een bevoegdheid die hij bijzonder ernstig neemt”, aldus Allessia Claes.