N-VA wil zorgparkeren invoeren

Op 20 april 2018, over deze onderwerpen: Gemeenteraad - toegevoegde punten, Ouderen- en gezinszorg, Zorg & Welzijn

Op de gemeenteraad van 20 april legde de N-VA het voorstel op tafel om zorgparkeren in te voeren. Met dat systeem kunnen inwoners met een sticker aangeven dat zorgverleners voor hun garage of woning mogen parkeren. Die zorgverleners moeten dan zich dan wel via de stadsdiensten registreren en krijgen een eigen kaart. “Zo zorgen we ervoor dat zorgverleners geen tijd verliezen met het zoeken naar een schaarse parkeerplaats”, zegt Allessia Claes, fractieleider en kandidaat-burgemeester voor de N-VA. Het stadsbestuur wil het voorstel ‘onderzoeken’ om te bekijken wat de mogelijkheden en behoeften zijn, in overleg met de zorgverleners.

“Door zo’n sticker op de garagepoort of aan de oprit te hangen, geven bewoners toestemming aan zorgverleners om er voor een korte periode te parkeren. Zo hoeven zorgverleners niet nodeloos lang naar een parkeerplaats te zoeken, want bijvoorbeeld in het centrum van Scherpenheuvel of Zichem wel eens een uitdaging kan zijn. Zo wint de zorgverlener tijd en kan hij of zij meer tijd besteden aan patiënten. En zo tonen onze inwoners hun warm hart”, verduidelijkt Allessia Claes het voorstel van de N-VA.

Het systeem is vrij eenvoudig: inwoners die dat wensen, kunnen een sticker bekomen via het stadhuis. Zorgverleners die van dit systeem gebruik willen maken, moeten zich op het stadhuis registreren en krijgen een speciale zorgparkeerkaart. Alleen met die kaart kunnen ze parkeren op de plaatsen die door inwoners zijn aangegeven met de sticker. Het telefoonnummer van de zorgverstrekker is duidelijk zichtbaar aan de voorruit, zodat de betrokken bewoner deze kan contacteren indien hij/zij toch dringend zijn garage of oprit moet verlaten.

“Het systeem is gebaseerd op vrijwilligheid en bevordert de vriendelijke en solidaire gemeenschap. Ik hoop dan ook dat de meerderheid dit voorstel omarmt”, besluit Allessia Claes.

Meer info: Allessia Claes – 0471 97 96 62