N-VA wil geluidsarm vuurwerk

Op 5 december 2017, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn, Feesten en evenementen

Op de laatste gemeenteraad vroeg N-VA-raadslid Allessia Claes om het diervriendelijk vuurwerk te promoten in Scherpenheuvel-Zichem. “Tijdens de eindejaarsfeesten wordt er heel wat vuurwerk afgestoken.  Veel dieren geraken daardoor in paniek. Elk jaar sterven er zelfs dieren, zoals paarden en honden. “Zulke situaties kunnen we vermijden door het gebruik van geluidsarm vuurwerk”, zegt Allessia Claes.

Allessia Claes is pleitbezorgster van een ‘diervriendelijke gemeente’. Op haar voorstel ondertekende het stadsbestuur van Scherpenheuvel-Zichem in 2016 het charter Diervriendelijke Gemeente. Daarmee engageert de stad zich onder meer om onze inwoners te informeren over dierenwelzijn. “Het bewust maken over de impact van vuurwerk op dierenwelzijn en het promoten van geluidsarm vuurwerk zijn dan ook een logische stap”, vindt Allessia Claes.

Geluidsarm vuurwerk is een diervriendelijk alternatief waarbij je nog steeds kan genieten van een vuurwerkspektakel, maar dan zonder de luide knallen. Het is niet geluidloos maar minder lawaaierig dan traditioneel vuurwerk. Bovendien bevat het minder kruit waardoor er minder kans is op ongevallen of schade. Ook Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) vraagt de Vlaamse gemeenten om diervriendelijk vuurwerk te gebruiken.

“Ik hoop alvast dat we er ‘samen’ in slagen om ook op oudejaarsnacht het dierenwelzijn niet uit het oog te verliezen”, besluit Allessia.

Voor meer informatie:

• Allessia Claes