N-VA wil een efficiënt en duurzaam hemelwaterplan voor Scherpenheuvel-Zichem

Op 18 september 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad - toegevoegde punten, waterbeheer

N-VA Scherpenheuvel-Zichem agendeerde op de gemeenteraad van 17 september het voorstel om een hemelwaterplan op te stellen. Bij de opmaak van een hemelwaterplan onderzoekt men hoe het water, afkomstig van bestaande en geplande wegen, woningen en (on)verharde oppervlakten, ter plaatse kan gehouden worden, geïnfiltreerd of vertraagd kan worden afgevoerd. En dit in een globaal plan voor heel het grondgebied van de gemeente. Volgens de bevoegde schepen is Riopact al bezig met een inventaris op te maken van het rioolstelsel. Een hemelwaterplan gaat echter veel verder dan enkel rioleringen.

Uit een parlementaire vraag van Vlaams Volksvertegenwoordiger Freya Perdaens (N-VA) bleek dat het bestuur van Scherpenheuvel-Zichem zo’n hemelwaterplan niet nodig vond. “Onvoorstelbaar”, zegt afdelingsvoorzitter Benny Vangelder. “Het opstellen van zo’n een plan is om te anticiperen voor de toekomst. Het gaat over het levensnoodzakelijke vloeibare goud … ‘water’. Het is trouwens onze morele en ecologische plicht om voorbereid te zijn!”.

Fractieleider Allessia Claes legt uit: “Het plan moet verder gaan. Hoe gaan we om met watergevoelige gebieden, zowel wat wateroverlast betreft, als wat droogte betreft? Dat gaat meer dan over hemelwater vertraagd afvoeren en bufferen, maar ook over hoe je in de toekomst de ruimtelijke ordening plant. Door de toenemende verharding is er een verhoogd risico op wateroverlast. We moeten dringend zoeken naar alternatieven. Nogmaals, dit is broodnodig voor de toekomst!”.

Daarom bekijkt de administratie van Vlaams minister voor leefmilieu Zuhal Demir om het opmaken van zo’n hemelwaterplan te verplichten. Voor het opmaken van een hemelwaterplan kent de provincie Vlaams-Brabant overigens ook een subsidie toe van 6 euro per hectare plangebied, met een maximum van 90% van de werkelijke studiekost. Voor onze stad zou dat neerkomen op een bedrag van 30.300 euro. “We merken dat de meerderheid i.s.m. Riopact nu wel een hemelwaterplan zal opstellen. Wij zijn dan ook verheugd dat ons voorstel werd goedgekeurd op de gemeenteraad”, besluit Allessia Claes.