N-VA Scherpenheuvel-Zichem neemt deel aan World Cleanup Day

Op 19 september 2020, over deze onderwerpen: Acties, World Cleanup Day

Op zaterdag 19 september is het de jaarlijkse World Cleanup Day. N-VA Scherpenheuvel-Zichem steekt dan ook de handen uit de mouwen voor een zwerfvuilactie. “Een propere gemeente is één van onze speerpunten”, zegt fractieleider Allessia Claes.

World Cleanup Day is een jaarlijkse wereldwijde burgeractie om het probleem van zwerfvuil aan te pakken. In Scherpenheuvel-Zichem is dit, net als in heel wat andere gemeentes, een probleem. Zo kaartte de N-VA-afdeling dit al langer aan bij het stadsbestuur van Scherpenheuvel-Zichem. Reeds in 2017 vroeg de N-VA-fractie in de gemeenteraad om een evaluatie te maken van het zwerfvuilbeleid en onder meer in te zetten op het sensibiliseren van de inwoners van Scherpenheuvel-Zichem.

“De technische dienst van de stad kan niet overal zijn, maar de bordjes die aangeven dat sluikstorten verboden is, mogen in onze gemeente best wat opvallender zijn. Ook andere initiatieven zoals blikjesvangers zetten mensen aan om hun afval niet zomaar langs de kant van de weg te gooien. Wanneer sensibilisering niet werkt, moet men overgaan op een repressief beleid. Dit kan onder andere door meer mobiele camera’s in te zetten tegen zwerfvuil en sluikstorten. Tot onze spijt hebben we vandaag moeten vaststellen dat er nog veel werk aan de winkel is.”, stelt A. Claes.

N-VA Scherpenheuvel-Zichem heeft dan ook de daad bij het woord gevoegd en enkele straten in Schoonderbuken zoals de Groenhoef en de Hoensberg opgeruimd en ontdaan van zwerfafval. Dat zijn enkele ‘hotspots’ voor zwerfvuil. “Iedereen woont graag in een propere buurt. We hopen dan ook dat iedere inwoner van Scherpenheuvel-Zichem zijn verantwoordelijkheid neemt en het afval sorteert via de juiste kanalen en niet zomaar op straat dumpt.”, besluit Allessia Claes.