Bewoners van Ter hoeve zijn het beu en dienen uiteindelijk een verzoekschrift in!

Op 13 september 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer

Bewoners van de woonkern Ter Hoeve in Testelt hebben een verzoekschrift ingediend voor de gemeenteraad om dringende maatregelen te treffen tegen de toenemende verkeersproblemen en verkeersonveiligheid in hun wijk. Deze stap komt na een reeks pogingen van het actiecomité om het stadsbestuur van Scherpenheuvel-Zichem te overtuigen van de noodzaak tot actie.

De bezorgdheid onder de bewoners groeit al enkele jaren. Het gebied rond Ter Hoeve, waar ongeveer 60 gezinnen wonen en waar de lokalen van de Chiro zijn gevestigd, kampt met aanzienlijke verkeersdrukte. Met ongeveer 1029 voertuigbewegingen per dag, waarvan veel verkeer niet plaatselijk  is, ervaren de bewoners een verhoogd risico op ongelukken en overlast. We zijn ter plaatse gaan kijken. De baan en de voetpaden liggen er erbarmelijk bij. Fietsers en rolstoelgebruikers moeten op de rijbaan wat de noodzaak voor verbetering onderstreept. Het moet met hoogdringendheid aangepakt worden.

Sinds 2022 heeft het actiecomité herhaaldelijk contact opgenomen met het stadsbestuur en concrete voorstellen ingediend om de verkeerssituatie te verbeteren en het verkeer te vertragen. Ondanks deze inspanningen blijft het stadsbestuur echter terughoudend in het aanpakken van de structurele problemen. In april 2024 stelde de N-VA fractie een mondelinge vraag in de gemeenteraad over de toekomstplannen en concrete maatregelen, maar zes maanden later zijn er nog steeds weinig concrete stappen gezet, noch de nodige communicatie met de betrokkenen.

In reactie op deze stagnatie heeft het actiecomité Ter Hoeve een verzoekschrift ingediend bij de gemeenteraad. Het verzoek omvat de instelling van zone 30 en een beperking tot plaatselijk verkeer om de veiligheid en leefbaarheid in de woonkern te verbeteren. Het stadsbestuur lijkt echter van plan het dossier opnieuw door te schuiven naar de verkeerscel en het college van burgemeester en schepenen, wat door de N-VA fractie wordt betreurd. Na 2 jaar wordt het toch tijd dat ons stadsbestuur in actie treed en de bezorgdheden van de bewoners van Ter hoeve serieus neemt. Wij steunen alvast deze bezorgdheid en pleiten ook in dit dossier voor een lange termijn oplossing.

De N-VA fractie benadrukt dat het handhaven van een bepaalde maximumsnelheid een prioriteit moet zijn om de veiligheid te waarborgen. Ze stelt voor om met onmiddellijke ingang de straat te beperken tot plaatselijk verkeer en na drie maanden een evaluatie uit te voeren door middel van metingen en een bevraging onder de inwoners.

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is