Vrijwilligerswandeling

Op 24 juni 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018, Sociaal beleid, Zorg & Welzijn

Op maandag 25 juni organiseert N-VA Scherpenheuvel-Zichem een vrijwilligerswandeling in samenwerking met het WZC in Testelt. Met deze wandeling wil de partij de aandacht vestigen op een van haar belangrijkste speerpunten van haar campagne: de strijd tegen eenzaamheid en sociaal isolement. En vooral het feit dat onze eigen gemeenschap het sterkste wapen is tegen deze maatschappelijke kwaal.

Het initiatief is het geesteskind van Annelies Ooms, N-VA-gemeenteraadslid: “Met de actie willen we de aandacht vestigen op het feit dat eenzaamheid en sociaal isolement in onze samenleving een niet te onderschatten fenomeen is. Maar we plakken meteen ook een praktische kant aan de actie. Zo ijveren we voor een database van lokale vrijwilligers. Die kunnen ingeschakeld worden voor heel wat maatschappelijke taken.”

“Alhoewel we vinden dat gemeenschapsvorming van onderuit moet komen, denken we dat een lokale overheid toch een belangrijke rol kan spelen hierin. Door zaken te ondersteunen en te faciliteren. Zo willen we de wijkwerking versterken, waardoor mensen in hun wijk sneller zaken opvangen zoals sociaal isolement en daar ook initiatieven voor kunnen nemen. Ons voorstel om een Stads-app te ontwikkelen, speelt daar ook een rol in. Dat werkt als een soort ‘Facebook voor wijken’, waardoor mensen snel en gemakkelijk met elkaar in contact komen en zaken kunnen melden. In sommige steden en gemeenten hebben ze soortgelijke systemen. Het lokale sociale weefsel wordt daar echt door versterkt”, legt Annelies uit.

Voor lijsttrekker en kandidaat-burgemeester Allessia Claes is deze actie een mooi bewijs van hoe de N-VA een echte gemeenschapspartij is en dat vooral lokaal wil uitdragen. “Een sterk sociaal weefsel is een krachtig instrument voor een gemeenschap van gelukkige inwoners.”