Voorlopige bescherming van het Mariapark bij de abdij van Averbode

Op 15 oktober 2021, over deze onderwerpen: Onroerend erfgoed, Vlaams beleid

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele beschermt het Mariapark bij de abdij van Averbode voorlopig als monument. “Deze religieuze thematuin bij de Norbertijnerabdij van Averbode getuigt van de religieuze traditie van bedevaarten en de Mariaverering die zo typisch voor Vlaanderen zijn”, laat minister Diependaele weten. Hij ontstond tussen 1935 en 1960, in een periode dat het volkstoerisme volop in ontwikkeling was en de volksdevotie en Mariaverering een grote bloei kenden.

“De abdij van Averbode met zijn uitgestrekte bossen, heiderelicten en landduinen vormden een attractie voor het opkomende toerisme, een traditie die tot op vandaag doorleeft. De aanleg van het bedevaartsoord speelde daarop in. Het park was decor van een doelgericht ritueel, een welomschreven religieus-pedagogisch project waarbij de bezoeker vertrouwd werd gemaakt met (nieuw gecreëerde) ‘antieke bouwkunst’ en taferelen uit de Bijbelse geschiedenis”, weet minister Diependaele. De uitbouw van het park paste in de traditie van de volksdevotie die sinds de tweede helft van de 19de eeuw in de hele katholieke leefwereld opgang maakte tot aan het tweede Vaticaans concilie. Het park getuigt duidelijk van die traditie.

Procedure voorlopige bescherming

Na de voorlopige bescherming organiseert het gemeentebestuur een openbaar onderzoek. Op die manier heeft iedereen de kans om opmerkingen of bezwaren kenbaar te maken bij de gemeente. Binnen de negen maanden beslist de Vlaamse minister van Onroerend Erfgoed over een definitieve bescherming.

Meer informatie over de procedure: https://bit.ly/3ACataf
Foto’s en meer informatie over dit onroerend erfgoed: https://bit.ly/3DGGqAf