Vluchtelingencentrum Peeterskasteel sluit deuren in najaar

Op 26 maart 2018, over deze onderwerpen: OCMW - Sociale zaken

Opvangcentrum asielzoekers Peeterskasteel sluit dit jaar de deuren

De regering keurde afgelopen zaterdag een nieuw afbouwplan van opvangplaatsen voor asielzoekers goed, waarbij er in totaal 2 854 collectieve opvangplaatsen gesloten zullen worden in de loop van 2018. Concreet zullen de negen resterende centra die tijdens de vluchtelingencrisis werden geopend, de deuren sluiten. Dus ook het opvangcentrum in Scherpenheuvel-Zichem, in het Peeterskasteel. Naast de afbouw van deze centra zullen in de tweede helft van 2018 ook 3.600 individuele plaatsen geleidelijk worden afgebouwd.

Staatssecretaris Theo Francken: “Vandaag hebben wij de betreffende opvangcentra die tegen eind 2018 gesloten worden, ingelicht. Het gaat hier om de noodopvangcentra die werden geopend met als doel de crisis van 2015 beter op te vangen en te managen. De asielinstroom is gedaald, waardoor we de ruimte hebben om verder in te krimpen en kosten te besparen. Het gaat om de 9 resterende opvangcentra in Vlaanderen en Wallonië, waaronder dus ook dat van Scherpenheuvel-Zichem. Ik wil bij deze al de medewerkers bedanken voor de jarenlange goede samenwerking en inzet voor de opvang van de kandidaat-vluchtelingen.”

Lokaal N-VA-voorzitter en OCMW-raadslid Xavier Lesenne reageert: "Ik denk dat we samen met alle inwoners van Scherpenheuvel-Zichem schrokken toen we in 2015 hoorden van de oprichting van een asielcentrum in het Peeterskasteel. Maar uiteindelijk hebben we als gemeenschap zeer goed gereageerd. Ik ben zelf een aantal keer het centrum gaan bezoeken en was steeds onder de indruk van de lokale inzet. De problemen die enkele voorspelden, zijn er nauwelijks geweest. Al bleef het een 'eiland' in onze gemeenschap. In dat opzicht is het wellicht goed dat aan dit verhaal een einde komt."

Wat betreft de individuele opvangplaatsen, gaat Theo Francken uit van een vrijwillige afbouw: “Er moeten 3.600 individuele opvangplaatsen (LOI’s) worden afgebouwd. Indien we hier spontaan niet aan geraken, gaan we vanuit het federale niveau zelf bepalen welke LOI’s sluiten. Maar ik hoop natuurlijk op de goede samenwerking met al de betrokken gemeenten. Ik wil bij deze ook al medewerkers van de OCMW’s bedankt voor hun jarenlange goede samenwerking en inzet. Alsook de lokale dorpsgemeenschappen, die zich van hun meest gastvrije en warme kant hebben getoond. Zonder hen hadden we de asielcrisis nooit meester gekund.". De N-VA zal in de OCMW-raad van Scherpenheuvel-Zichem alvast vragen wat de gevolgen zullen zijn voor de invidividuele opvangplaatsen in de gemeente.