Trouwen in openlucht kan binnenkort aan de Maagdentoren Zichem

Op 20 september 2023

Op de gemeenteraad van Scherpenheuvel-Zichem van 21 september wordt het N-VA-voorstel om te trouwen in openlucht eindelijk gefinaliseerd en concreet gemaakt. “Onze fractie vraagt al sinds de coronaperiode om trouwen in openlucht mogelijk te maken in Scherpenheuvel-Zichem. En na twee pogingen door de N-VA-fractie werd het voorstel principieel goedgekeurd. Wij zijn dan ook heel blij dat het stadsbestuur eindelijk vaart gezet heeft achter de praktische uitwerking.”, stelt N-VA-fractieleidster en Vlaams parlementslid Allessia Claes.

Andere locatie dan stadhuis

Het huwelijk is een bijzondere gebeurtenis in het leven van een koppel, en vaak een van de mooiste dagen die ze samen beleven. In naburige gemeentes zoals Aarschot, Lubbeek, Glabbeek en Diest is het al enkele jaren mogelijk om te trouwen op buitenlocaties zoals een park of een bos. Dit wordt unaniem ervaren als een romantische toevoeging aan de trouwdag van de koppels. Minister van Justitie, Van Quickenborne, heeft in 2022 een wetswijziging doorgevoerd waardoor het mogelijk werd voor stadsbesturen om huwelijken op andere locaties dan het stad- of gemeentehuis te organiseren.

Goedkeuring van de gemeenteraad

Na de principiële goedkeuring in juni, ligt nu het nieuwe huwelijksreglement ter goedkeuring voor op de gemeenteraad. Met dit nieuw reglement kunnen koppels vanaf 5 april 2024 huwelijken aan de Maagdentoren in Zichem. “Tijdens de zomerperiode zullen huwelijken bij goed weer mogelijk zijn op vrijdag en zaterdag, de populairste trouwdagen, en dit tot 30 september. De Maagdentoren is een iconische plek in onze mooie stad die zeker zal bijdragen aan tal van unieke en romantische huwelijksceremonies.”, zegt Allessia Claes.

“Onderzoek” sinds februari 2021

N-VA Scherpenheuvel-Zichem bracht dit punt al in februari 2021 voor het eerst op de gemeenteraad. Toen gaf het stadsbestuur aan dat ze de mogelijkheid om buiten te trouwen eerst wou onderzoeken voordat het de goedkeuring kreeg, om zo eventuele logistieke en technische uitdagingen aan te pakken. Na twee jaar wachten, deed de N-VA-fractie een nieuwe poging om huwen in openlucht mogelijk te maken, waarop de gemeenteraad uiteindelijk (unaniem) hun principiële steun gaf. “Ik betreur dat er ondertussen twee zomers met tal van huwelijken zijn gepasseerd, alvorens het stadsbestuur tot actie is overgegaan. Zoals wel vaker het geval is, heeft het stadsbestuur hier nodeloos getreuzeld.”, besluit Allessia Claes.