Scouts Averbode krijgen toch extra subsidie (persbericht)

Op 28 april 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Sport en verenigingsleven

De scouts van Averbode krijgen van de stad dan toch een extra subsidie voor de bouw van hun multifunctioneel gebouw. De N-VA was voor én achter de schermen een hevige pleitbezorger voor deze subsidie. “Het is een mooi voorbeeld van hoe een stadsbestuur met beperkte middelen toch impulsen kan geven aan verenigingen. We zijn blij dat het stadsbestuur deze beslissing neemt”, aldus de N-VA.

Het scoutscomité wou op de plaats van hun eigen – bouwvallige – lokalen een multifunctioneel gebouw optrekken, in samenwerking met de Averboodse verenigingen. Zo zou Averbode ook beschikken over een activiteitenzaal, nu zaal Familia verdwijnt.

N-VA-raadslid Hans Verboven uit Averbode zocht achter de schermen mee naar een constructieve oplossing. “Een groot deel van nodige centen kwam van de verenigingen, een lening, provinciale subsidies en eigen middelen. De stad gaf eerder aan geen extra geld te kunnen voorzien, maar voorziet nu toch 125 000 euro extra in haar aangepaste budget.”

Dat was geen eenvoudige beslissing, want de stadsfinanciën blijven kreunen onder torenhoge schulden. “Besparen is dan de boodschap”, zegt voorzitter Xavier Lesenne, “en vooral slim en gericht investeren. Zo moet een modern gemeentebestuur werken: zuurstof geven aan initiatieven die vanuit de buik van onze gemeenschap komen, van de mensen en verenigingen zelf. En het kost nog een pak minder geld ook!”

Overigens mag ook turnvereniging Thor rekenen op extra centen van het stadsbestuur. De turners krijgen subsidies voor de verhoging van het dak van hun sportzaal. Zo kunnen ze voluit gaan op de trampoline.