N-VA wil geen aparte moslimbegraafplaats in Scherpenheuvel-Zichem

Op 29 juni 2017, over deze onderwerpen: Kerkhoven

Op basis van een specifieke vraag van één individu beslist het bestuur om een apart islamitische perceel in te richten op de begraafplaats in Schoonderbuken.

De N-VA is tegen deze plannen. We betreuren dat de motivatie van het bestuur zich beperkt tot de intellectueel niet erg inspannende vermelding dat sommige andere gemeenten ook zo’n perceel hebben.

Qua motivering neemt het bestuur geen echt standpunt: het is bij wet niet verplicht, noch verboden en dus blaat men de anderen maar na.

De vraag van de betrokkene was geenszins gericht op een uniek perceel, maar enkel op de oriëntatie van het graf. Wij zijn van mening dat zo’n verzoek ingewilligd kan worden indien het past binnen de planning op de begraafplaats, maar enkel alleen dan. Het is geenszins een recht, noch mag het dit worden.

In de dood zijn allen gelijk, katholieken, christenen, hindoes, joden, wederdopers, atheïsten, animalisten, jehovas, mormonen en scientologyleden.

“Het is volgens onze fractie, niet wenselijk om een onderscheid te maken op basis van geloofsovertuiging en/of levensbeschouwing bij het begraven van overledenen.” Aldus Verboven

Maar, meer nog, u geeft hiermee toe aan de afkeuringswaardige opvatting van moslims die niet in de zelfde grond als “ongelovigen” willen worden begraven en zich daarom meestal laten begraven in hun land van herkomst of op aparte begraafplaatsen.

Naar de geest van de wet schendt u hier het neutraliteitsbeginsel door in uw handeling als bestuur deze discriminerende gedachtegang te volgen.

Verder schept dit ook een precedent: iedereen kan bij wijze van spreken vragen om op een aangepaste manier of in een specifiek perceel te worden begraven op basis van zijn eigen esoterische, religieuze of  filosofische voorkeur. U gunt hier een bepaalde groep een exclusief recht dat u aan anderen niet meer zal kunnen weigeren op grond van het precedent.

Indien u een dergelijk verzoek dan zou afwijzen, schendt u het non-discriminatiebeginsel.

Ten slotte zijn wij van mening dat lokale kerkhoven ertoe dienen om de lokale gemeenschap, van welke religieuze strekking dan ook, ten grave te dragen. Indien men hier van afwijkt, raakt men aan de ziel van zo’n plek en van de gemeenschap.