GOEDGEKEURD - N-VA Scherpenheuvel-Zichem wil meer toegankelijke geldautomaten

Op 22 februari 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad - toegevoegde punten

De N-VA-fractie dient een motie in op de gemeenteraad om het probleem van het tekort geldautomaten aan te kaarten. “In Scherpenheuvel-Zichem zien we met lede ogen aan hoe geldautomaten verdwijnen uit het straatbeeld door besparings- en efficiëntiemaatregelen van de banken. Een spijtige zaak, vindt N-VA-fractieleidster en parlementslid Allessia Claes. We moeten erop toezien dat de toegang tot cash geld gegarandeerd blijft in onze stad of op z’n minst voldoende (toegankelijke) alternatieve oplossingen worden aangeboden.”

De sluiting van bankautomaten kadert in het project Batopin. Dat is een samenwerkingsverband om tegen 2025 een efficiënt netwerk op te richten van cashpunten waarbij elke burger minstens één geldautomaat zou moeten vinden in een straal van vijf kilometer. De banken sluiten hun kantoren echter veel sneller dan dat ze neutrale cashpunten openen. Intussen bouwen de verschillende grootbanken verder hun kantorennetwerk af en halveerde het aanbod van bankautomaten zich in de laatste acht jaar.

Essentiële dienstverlening

“Door de sluiting van bankautomaten verliezen onze inwoners en onze bezoekers een essentiële financiële dienstverlening. Ook onze lokale handelaars lijden daar onder. Ondanks de stijgende evolutie van digitaal bankieren en elektronisch betalen, mogen we niet blind zijn voor de groep die het momenteel moeilijk heeft met deze ontwikkelingen. Zij rekenen nog altijd op een eenvoudige en gemakkelijke toegang tot cash geld. “, verduidelijkt Allessia Claes met bezorgdheid.

Om het tekort aan geldautomaten en neutrale cashpunten aan te kaarten, dient de N-VA-fractie een motie in waarbij de gemeenteraad vraagt aan de federale regering, en in het bijzonder aan de Minister van Economie, om dit probleem ter harte te nemen en de nodige initiatieven, zoals onder meer het toelaten van handelaars om geldautomaten in de eigen handelszaak te installeren en beheren, op te starten.

“We hopen zo een duidelijk signaal te geven aan de federale regering dat er dringend maatregelen moeten genomen worden om de toegang tot cash geld te blijven verzekeren in Scherpenheuvel-Zichem.”, besluit N-VA Scherpenheuvel-Zichem.

Update: Het agendapunt werd unaniem goedgekeurd op de gemeenteraad van 2 maart 2023