N-VA Scherpenheuvel-Zichem vraagt oprichting van een meldpunt voor ‘senioren in nood’

Op 5 november 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad - mondelinge vragen

Tijdens de gemeenteraad van oktober stelde N-VA voor om een meldpunt ‘Senioren In Nood’ op te richten in Scherpenheuvel-Zichem. Het gaat om noodsituaties van onveiligheid, vereenzaming of isolement. “We moeten als gemeente onze zorgtaak zo goed mogelijk invullen.” aldus gemeenteraadslid Pieter Boudry.

Ondanks het bestaan van tal van hulporganisaties weten veel mensen niet meer waar ze terecht kunnen voor welk probleem waardoor hulp uitblijft. Daarom stelt N-VA voor dat een centraal punt voor senioren bij het stadhuis een oplossing kan bieden, aan het loket, maar ook online. De stad kan dan doorverwijzen naar die instanties die het meest geschikt zijn voor de specifieke noden.

“Zorgtaak zo goed mogelijk invullen”

Pieter Boudry, raadslid voor N-VA, lanceerde tijdens de gemeenteraad de oproep voor het oprichten van een meldpunt ‘Senioren in nood’. “Via dat meldpunt kunnen omwonenden, buren, wijkagenten, huisdokters, mantelzorgers… die opmerken dat ouderen thuis aan het verkommeren zijn, van de kou of andere zorgen, melding maken van een zorgwekkende situatie. Met N-VA willen we als gemeenschapspartij op toezien dat we als gemeente onze zorgtaak zo goed mogelijk invullen.”

Boudry schetste ook enkele doelstellingen van zo’n meldpunt: mensen boven de 65 jaar ondersteunen bij onhygiënische of onveilige situaties en oog hebben voor de eenzaamheidsproblematiek in het thuismilieu. Het meldpunt zal ook toelaten om noodsituaties aan de oppervlakte te brengen. In die gevallen kan men dan actief tussenkomen in samenspraak met de senior en de welzijnssector.

In andere steden bestaat het al

In andere steden zoals Oostende bestaat dit soort meldpunt reeds een tiental jaar, en ontvangen ze jaarlijks gemiddeld 200 noodoproepen. Bij een melding gaat een maatschappelijk werker bij de senior op huisbezoek om de noodvraag te verduidelijken. Er is een samenwerking met artsen bij een ernstige gezondheidssituatie, schoonmaakinterventie bij sterk vervuilde situaties of poetshulp of gezinszorg voor de betrokken doelgroep.

Dankbaarheid

Bevoegd schepen voor senioren Lieve Renders (CD&V) zag een vergelijking met het meldpunt dat tijdens de covid-crisis actief was. Personeelsleden van de stadsdiensten van Scherpenheuvel-Zichem belden toen ouderen op om te verifiëren of alles naar wens was. Er kwam vanuit de groep van ouderen een grote dankbaarheid voor deze dienstverlening.

De bevoegde schepen voor senioren vind het een te mooi voorstel die ze niet zomaar naast zich neer kan leggen. Tijdens de gemeenteraadszitting van 24 oktober meldde ze dan ook dat ze dit voorstel verder zal onderzoeken wat raadslid Pieter Boudry enkel maar kan toejuichen.