N-VA Scherpenheuvel-Zichem vraagt oprichting lokaal energiefonds.

Op 20 december 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad - toegevoegde punten

De N-VA-fractie zal op de Raad voor Maatschappelijk Werk van 22 december het voorstel lanceren om een lokaal energiefonds op te richten. Dit energiefonds is nodig voor inwoners die net buiten het statuut voor sociale tarieven vallen, maar het tegelijk zeer moeilijk hebben om hun energiefactuur te betalen. “Niemand verdient het om in onze stad letterlijk in de kou te blijven staan.”, verduidelijkt N-VA-raadslid Pieter Boudry.

Huidige situatie in Scherpenheuvel-Zichem: enkel sociaal tarief voor beschermde afnemers

Momenteel kunnen beschermde residentiële afnemers (statuut SOCTAR-RVV) voor een deel van hun energiekosten een beroep doen op subsidies via de stad. Dit kan de verwarmingstoelage zijn of de korting op de verwarmingsfactuur via het Sociaal Verwarmingsfonds. Ook jeugdinitiatieven kunnen op een subsidiëring van hun energiekosten rekenen. Voor wie net buiten het statuut voor sociale tarieven valt, is het soms onmogelijk om rond te komen. Momenteel is de nood acuut, met de koudste periode van de winter nog voor de deur. Het hebben van een inkomen uit arbeid of het behoren tot de ‘middenklasse’ beschermt lang niet altijd tegen energiearmoede. Op basis van data uit de stadsmonitor bestaat deze doelgroep uit enkele tientallen gezinnen.”

Energiefonds voor Scherpenheuvel-Zichem

Om deze financiële steun effectief te kunnen realiseren verzoekt de N-VA-fractie daarom om een energiefonds op te richten. “We vragen de oprichting van een energiefonds met een budget van 50.000 € alsook een oproep naar de doelgroep van gezinnen die niet vallen onder het SOCTAR-RVV-systeem maar die wel financiële moeilijkheden ondervinden voor de betaling van hun energiefactuur.” aldus Pieter Boudry. “Niemand mag in de kou blijven staan.” N-VA Scherpenheuvel-Zichem hoopt dat het stadsbestuur hiermee de nood voor deze bepaalde doelgroep wat kan lenigen want niemand verdient het om in onze stad letterlijk in de kou te blijven staan. Andere gemeenten gaven hierin al het goede voorbeeld, hopelijk volgt Scherpenheuvel-Zichem hierin.