N-VA Scherpenheuvel-Zichem pleit voor openbare toiletten

Op 27 mei 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad - mondelinge vragen

“Als we een gastvrije en toeristische stad willen zijn dan moeten we investeren in openbare toiletten en een “plas-plan” uitwerken.”, zegt gemeenteraadslid Pieter Boudry. Heel wat personen met een beperking, personen met een ziekte of mensen met een maag-blaas aandoening, ... hebben nood aan openbare toiletten. Scherpenheuvel-Zichem moet die infrastructuur aanbieden, zeker als we ons ook willen profileren als gastvrije, hygiënische en toeristische stad.

Nood aan openbare toiletten

Nu de nummer één vrijetijdsactiviteit van veel mensen een wandeling of fietstochtje maken is geworden en heel wat van onze restaurants en cafés gesloten waren de afgelopen maanden kwam de nood naar openbare toiletten des te meer aan het licht. Ver van huis, de nood is hoog en de vraag stelt zich direct: waar kunnen we nu een plaspauze houden? Maar veel mensen wisten al veel langer dat dit een echt structureel probleem is. De Vrouwenraad, personen met een handicap, stomaverenigingen, buik en blaas patiënten, incontinentie patiënten, … voeren al veel langer een pleidooi voor meer openbare, toegankelijke en gratis toiletten. Onderzoek wees uit dat de helft van de buik- en blaaspatiënten daarom liever thuis blijft om niet in vervelende situaties te belanden. Voldoende beschikbaarheid is in het bijzonder ook belangrijk voor personen met een handicap of bepaalde aandoeningen als de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Ook voor gezinnen die op stap gaan met (kleine) kinderen en de vele wandelaars en wielertoeristen die onze streek rijk is.

Stadsplanning

“Toegankelijke hygiënische openbare toiletten moeten daarom worden opgenomen als onderdeel van de strategische stads- of gemeenteplanning, het mobiliteitsbeleid, het toerismebeleid en het stedelijk design van Scherpenheuvel-Zichem.”, aldus Boudry. “Toiletten spelen een belangrijke rol om de deelname aan het openbare leven voor iedereen mogelijk te helpen maken. Het versterkt de toegankelijkheid van de stad, draagt bij tot de sociale veiligheid, het behoud van het culturele erfgoed, het burgerschap, de deelname aan het stadsgebeuren en het ondersteunt de economische activiteiten en ontwikkeling van steden en gemeenten.”

Concreet

Vandaag telt Scherpenheuvel-Zichem welgeteld nul vaste openbare toiletten, wat voor een stad van meer dan 20.000 inwoners onaanvaardbaar is. Ook een concreet “plas-plan” voor de toekomst voor Scherpenheuvel-Zichem waar rekening wordt gehouden met de toeristische trekpleisters, ook in de deelgemeenten, ontbreekt. Daarom vraagt de N-VA fractie  op de gemeenteraad van 27 mei om werk te maken van dit plasplan enerzijds en in afwachting hiervan anderzijds om alvast enkele voorlopige openbare toiletten te plaatsen, bijvoorbeeld aan de Parking Den Egger.