N-VA Scherpenheuvel-Zichem pleit voor een professioneel stadsmarketingbeleid

Op 26 november 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad - toegevoegde punten

Op de gemeenteraad van 28 november 2019 lanceert de N-VA- fractie van Scherpenheuvel-Zichem haar voorstel om een professioneel stadsmarketing beleid te voeren, ook wel “Citymarketing” genoemd. “Om het stadsimago en de aantrekkelijkheid van de stad voor zowel onze inwoners, ondernemers, verenigingen, bezoekers & toeristen te versterken, moet er samengewerkt worden met een extern communicatie & marketing bureau die de nodige expertise kan injecteren in het beleid van onze stad”, zegt Pieter Boudry, gemeenteraadslid N-VA.


Citymarketing omvat alle activiteiten die door gemeentelijke organisaties worden verricht om een stad of dorp zo goed mogelijk te profileren. Het doel is om instanties, bedrijven en personen over te halen zich in de gemeente te vestigen of de stad te bezoeken. “Het spreekt vanzelf dat het cruciaal is om dit op een professionele en coherente manier aan te pakken, want het heeft een directe impact op de aantrekkelijkheid en het algemeen imago van de stad, maar dus ook op bijvoorbeeld het aantal
faillissementen, de leegstand, de bezoekersaantallen op georganiseerde evenementen & activiteiten, de leefbaarheid & algemene tevredenheid van de inwoners.” aldus Pieter Boudry, gemeenteraadslid N-VA.


Hierin is het belangrijk te vertrekken van de sterktes van de stad, en die op een hedendaagse manier te activeren op zo’n manier dat het de huidige & toekomstige doelstellingen die de stad realiseert. Een concreet voorbeeld is Scherpenheuvel als basiliekstad, die met meer dan 800.000 bezoekers per jaar het meest bezochte bedevaartsoord van de Benelux is. Maar, nog geen 10 jaar geleden waren er dat meer dan 1 miljoen. Die daling van -20% toont aan dat er dringend nood is aan modernisering van hoe we het bedevaartseizoen invullen, want minder bezoekers, is minder omzet voor de handelaars & ondernemers, is meer faillissementen, is meer leegstand, is minder leefbaarheid voor de inwoners, en uiteindelijk een stadsimago die verder verzwakt.


Stadsmarketing is daarom meer dan stadsbranding, het zijn tastbare initiatieven die voortkomen uit een doorgedreven centrum management waar heel veel beleidsdomeinen samenkomen en elkaar moeten versterken, zoals het beleid voor lokale economie, toerisme & cultuur. “Lanceer tijdens het weekend van 1 mei een echt stadsfestival” stelt Pieter Boudry als 1 van de vele voorbeelden voor. “Schrijf elke wandelclub & jeugdvereniging persoonlijk aan om zich met een groep in te schrijven om te voet naar Scherpenheuvel te komen, en geef ze een réden om te komen & te blijven door het voorzien van een campingterrein, zorg voor een muziek affiche met bekende bands die ook de jeugd aanspreekt. Mobiliseer je verenigingen, ondernemers & inwoners om het stadsfestival mee vorm te geven. Coördineer dit vanuit je centrum management beleid. Voorzie budget ter ondersteuning in de meerjarenplanning. Mediatiseer dit event als uithangbord van de stad. Op zo’n manier kun je de dalende trend tegengaan, en zet je Scherpenheuvel-Zichem opnieuw in de markt als een aantrekkelijke bruisende stad.

 

Meer info

Pieter Boudry, Gemeenteraadslid N-VA Scherpenheuvel-Zichem: 0479 92 41 26

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is