N-VA Scherpenheuvel-Zichem houdt van de abdij en houdt (ondertussen) het hoofd koel

Op 18 mei 2022

We zien graag koeien in de weiden rond de abdij van Averbode. Wij vinden ook dat het jonge landbouwersgezin, dat de boerderij uitbaat, aanmoediging en een mooie toekomst verdient. Ook commerciële bedrijvigheid is goed. Maar of dat nu een industriële melkveehouderij moet zijn, midden in onze natuur?

Meer rechtszekerheid

Het stikstofakkoord dat cd&v, Open Vld en N-VA op Vlaams niveau hebben gesloten wil belangen van landbouw en natuur verzoenen. Het moet uitmonden in een decreet dat rechtszekerheid biedt. Het is niet uit te leggen dat een belangrijke beslissing uit 2015 destijds louter per telefoon is gebeurd. Het is ook onbegrijpelijk dat in 2015, midden in een grote stikstofdiscussie, een Groen-deputé een vergunning afleverde voor een nieuwe, enorme stal voor 250 runderen, vlak tegen een natuurgebied dat door een Groen-minister is aangeduid.

Rechtszekerheid is nodig voor elke ondernemer in Scherpenheuvel-Zichem, zodat deze kan en wil blijven investeren.

De abdij redden. Wie is de strafste?

De bevoegde schepen Lieve Renders (cd&v) in Scherpenheuvel-Zichem is ‘totaal niet akkoord met het beleid dat hier door de hogere overheid gevoerd wordt’ en valt hiermee haar partijgenote minister Hilde Crevits (cd&v) af, die het akkoord mee goedkeurde en verdedigt. Maar om nu als college mee te gaan betogen aan de abdij? Dat lijkt dan weer een stap te ver. De lokale toon is hiermee gezet…

Over verontwaardiging gesproken: niemand kon Gwendolyn Rutten (Open Vld) voor zijn als ultieme redder van de abdijhoeve. In heel de commotie wegen de emotionele en politieke argumenten blijkbaar sterk door.

De abdij verdwijnt niet

Het is goed om te vermelden dat de abdij niet verdwijnt. De kaas blijft, de paters blijven, het Moment blijft, het Averbode-bier blijft, de Lekdreef blijft en ons erfgoed blijft. Partijen en mensen die dit vergeten te vermelden doen aan een vorm van desinformatie.

Waar gaat het dan wel over? Dat de bescherming van ons milieu en de mooie natuur rond de abdij ook belangrijk is. Dat onze heide en haar biodiversiteit, ons mooi wandelgebied en onze toeristische aantrekkingspool ook moeten worden bewaard. U moet als inwoner of bezoeker kunnen blijven genieten van onze groene stad.

Openbaar onderzoek

Samen met alle betrokken partijen hebben wij dus oog voor het lokale belang, zonder daarbij andere belangen uit het oog te verliezen. Dan gaat het over de natuurlijke omgeving van de abdij die we – net als de abdij zelf – in een zo goed mogelijke staat willen houden.

Tot het openbaar onderzoek is afgerond lopen we nergens op vooruit.

N-VA Scherpenheuvel-Zichem