N-VA Scherpenheuvel-Zichem en Diest vragen ook voorrang voor het zorgpersoneel in de winkel.

Op 22 maart 2020

De Corona-crisis grijpt om ons heen! “Meer als tevoren moeten we rekenen op al het verzorgend personeel”, zeggen gemeenteraadsleden Annelies Ooms (Scherpenheuvel-Zichem) en Frederik Boone (Diest). Tijdens deze crisis blijft het verzorgend personeel, apothekers en artsen dag en nacht werken. Zorgen voor alleenstaande ouderen, ouderen die omwille van besmettingsgevaar niet bij hun familie mogen, personen met een zwakke gezondheid die binnen moeten blijven, en niet te vergeten, zorgen voor alle patiënten in het ziekenhuis.

Thuisverpleegkundigen en verzorgenden gaan winkelen voor hun zorgbehoevende patiënten die het huis best niet verlaten. Hierdoor nemen ze het doen van boodschappen op zich. “We zien ook meer en meer verpleegkundigen die gaan winkelen voor hun patiënten, terwijl dat eigenlijk niet bij hun takenpakket hoort. Als deze verpleegkundige de enige persoon is waarmee deze patiënten in contact komen is dit soms de enige oplossing. Om ervoor te zorgen dat deze verpleegkundigen niet uren in de rij moeten staan willen we ook in onze gemeente een pasje dat deze mensen voorrang geeft in de winkel.”

De artsen en verpleegkundigen die in de frontlinie staan en dagelijks in de ziekenhuizen vechten tegen dit Coronavirus maken zeer lange dagen met onregelmatige uren. Door tekort aan personeel wegens heel wat zieken en door het grote aantal zieke patiënten werken ze soms shiften van 12 uur en meer, om een kwaliteitsvolle zorg te blijven bieden. Belangrijk is dat ook deze mensen geen uren moeten aanschuiven aan de winkel. Zij moeten ook zorgen voor hun gezin en zichzelf en nog voldoende slaap krijgen om er de volgende dag weer te staan.

“We willen daarom ook vragen aan het gemeentebestuur om zo snel mogelijk werk te maken van een voorrangspasje voor zorgverleners”, aldus N-VA Scherpenheuvel-Zichem en Diest.  Dit is een dringende oproep aan onze burgemeesters.

Als gemeente die erg wil inzetten op “zorgen voor” kunnen we niet achter blijven. Eerder voerde Leuven ook al het gebruik van deze pasjes in. Een aantal winkels voeren zelf dit voorrangsbeleid dus is het handig dat zorgverleners een pasje hebben om aan te tonen dat ze tot deze groep behoren.