N-VA lanceert voorstel van mobiele stadsapp

Op 28 maart 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad - toegevoegde punten

Als het van de N-VA afhangt, voert de stad een mobiele stadsapp in om de inwoners, het stadsbestuur, verenigingen en lokale ondernemers met elkaar te verbinden. “Zo’n app bestaat al in meer dan 70 gemeenten en heeft een ongelofelijke meerwaarde. Scherpenheuvel-Zichem mag hier de boot niet missen”, zeggen N-VA-gemeenteraadsleden Lieven Simon en Pieter Boudry. De partij brengt dan ook een uitgewerkt voorstel op de gemeenteraad. “De app kan snel en goedkoop opgestart worden.”

De stadsapp deed de voorbije jaren in tal van steden en gemeenten haar intrede. Zo’n app, die men gratis kan downloaden voor de smartphone, maakt het mogelijk om snel en interactief contact te leggen tussen inwoners, het stadsbestuur, verenigingen en ondernemers. “In feite bundelt het alle huidige communicatiemiddelen van de stad en voegt daar een moderne en sociale dimensie aan toe. Je hebt in feite de hele stad in de palm van je hand”, aldus Lieven Simon en Pieter Boudry.

Enorme mogelijkheden

De mogelijkheden van zo’n app zijn enorm. Hebt u een bepaald attest nodig van de stad, wilt u een probleem melden met de straatverlichting of gewoon weten wanneer het volgende evenement plaatsvindt? U kan het allemaal aanvragen of te weten komen via de stadsapp. “We kunnen zelf bepalen hoever we willen gaan” legt Pieter Boudry uit. “Zo kan de afvalkalender van Ecowerf geïntegreerd worden, bestaat er een mogelijkheid om de zaalverhuur mogelijk te maken, sluikstorten of defecten in infrastructuur te melden, of gewoon om nieuws te ontvangen uit de regio, de stad zelf of enkel over de onderwerpen die u zelf interesseren.”

“De inwoners van Scherpenheuvel-Zichem kunnen de informatie die zij nodig hebben volledig afstemmen op hun noden. Het stadsbestuur kan op een efficiëntere manier communiceren met haar inwoners, alsook de inwoners met het stadsbestuur, je kan online allerhande attesten opvragen, en dan spreken we nog niet over de verhoogde betrokkenheid tussen de stad en inwoners met hun lokale handelaars en verenigingen” vat Lieven Simon samen.

Platform voor lokale handelaars

Ook de lokale handelaars en ondernemers kunnen we ondersteunen met de invoering van een stadsapplicatie. Behalve een uitgebreide zoekrobot voor lokale handelszaken, horeca, ondernemingen en vrije beroepen kan er via de stads-app ook gratis een eigen E-commerce platform worden aangeboden voor online bestellingen of reserveringen.

Sterk instrument voor verenigingen

De StadSZ-app vormt één groot platform waarbij ook cultuur, sport en de verenigingen bij betrokken kunnen zijn. Een evenementenkalender van de stad voor bijvoorbeeld carnavalstoeten, rommelmarkten of kermissen is maar een klein voorbeeld. De jaarplanning van Den Egger, kaartenverkoop of inschrijvingen in de Baloe of Grabbelpas vormen allemaal geen probleem.

Ook de individuele verenigingen kunnen hier promotie maken voor hun eetfestijn, hun jaarlijks tornooi of informatie op kwijt voor hun leden en vrijwilligers. De inwoners, leden en vrijwilligers op hun beurt kunnen zich inschrijven op het nieuws van hun favoriete clubs of cultuurverenigingen en zich zelfs inschrijven voor de jaarlijkse eetdag.

Een stadsapplicatie is een absolute must om mee te zijn met de huidige digitale revolutie, en kadert binnen een breder uitgebouwde visie van professionele citymarketing, meent de N-VA. Het is zowel een EN-EN-EN als een WIN-WIN-WIN verhaal voor alle betrokkenen. Een perfect geïntegreerd communicatieplatform waar iedereen zijn voordeel uit kan halen en dat meer interactiviteit en betrokkenheid creëert tussen het stadsbestuur, de inwoners, de handelaars en verenigingen.

Beperkte prijs en opstarttijd

De uitgebreide voorbereiding van dit voorstel door onze twee  gemeenteraadsleden heeft bovendien aangetoond dat de opstarttijd en opstart, -en onderhoudskosten zeer beperkt zijn. Al te meer reden om hier snel werk van te maken, en een “StadSZ-app” te lanceren in Scherpenheuvel-Zichem.

Voor meer info:

• Lieven Simon 0476 23 84 08