N-VA laat Scherpenheuvel-Zichem bruisen

Op 8 juli 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018, City marketing

N-VA Scherpenheuvel-Zichem heeft op zaterdag  7 juli 2018 een fietstocht georganiseerd doorheen alle deelgemeentes. De rit onder begeleiding van een ervaren stadgids bracht de fietsers langs alle mooie bekende en minder bekende plekjes van onze gemeente. “Met dit initiatief willen we de toeristische, recreatieve & culturele troeven van onze gemeente veel sterker in de verf zetten”, zegt Pieter Boudry, bestuurslid N-VA Scherpenheuvel-Zichem. “Het huidig bestuur laat teveel kansen onbenut.  Er is nood aan een professioneel stadsmarketingbeleid die Scherpenheuvel-Zichem terug als unieke toeristische trekpleister op de kaart zet.”

Een professioneel stadsmarketingbeleid moet terug voor een bruisende gemeente zorgen. Het bedevaart seizoen doet de gemeente elk jaar heropleven, maar dit kan aantrekkelijker & professioneler worden uitgebouwd.  Scherpenheuvel-Zichem is ook méér dan de basiliek alleen, daarom willen we ook onze andere toeristische, culturele, sportieve en recreatieve troeven meer en beter in de verf zetten: de natuur, de fietsroutes, de wandelwegen, de horeca, de geschiedenis,  de kermissen, de buurt & volksfeesten…

Op de website van Scherpenheuvel wordt hier nu amper aandacht aan besteed. Een overzichtelijke site met top 10 van bezienswaardigheden, een overzichtelijk aanbod wat de toeristische dienst aanbiedt, mogelijk maakt, wat & waar de belangrijkste zaken of evenementen zijn,…zet onze gemeente terug op de toeristische, wandel & fiets-kaart van de Vlamingen. Dit moet ook actiever worden gepromoot binnen en buiten Vlaanderen, met aantrekkelijke folders en campagnes, om zo het toerisme terug te doen groeien.

Dit gaat hand in hand met een proactieve en professionele communicatie en een stads-app, zowel naar inwoners als toeristen. De gemeente kan meer communiceren over plannen en beslissingen, en het kan haar inwoners ook meer betrekken om zo het engagement, initiatieven en ideeën van ondernemers, buurten, verenigingen, sportraden of cultuurraden ten volle te benutten. Een modern informatica-platform kan ervoor zorgen dat er veel betere communicatie is in en over onze gemeente.  Hierin kan ook ons Buurt Informatie Netwerk (BIN) initiatief worden geïntegreerd om zo meldingen over vb zwerfvuil of onveiligheid te communiceren. Daarom moet er ook stads-wifi komen & de gaten in de netwerk connectie moet worden opgelost.

Horeca en toerisme gaan hand in hand. Daarom moet de horeca een actieve rol spelen in het promoten van het toeristische aanbod van onze stad door deze informatie ter beschikking te stellen. Vanuit het stadsbestuur moeten we een faciliterende rol opnemen door initiatieven financieel & organisatorisch te steunen, mogelijk te maken. We moeten zaken meer “in the picture” te plaatsen om zo onze restaurants, café’s, winkels en B&B’s meer op te waarderen met een sterk, fris & kwalitatief imago. Door subsidies willen we lokale volksfeesten, cultureel erfgoed en wijkfeesten ondersteunen en versterken om zo meer mensen samen te brengen. We stellen ook voor om een jaarlijkse stadsreceptie voor alle inwoners te organiseren, het openen van het bedevaartseizoen op 1 mei tot een echt stads-feest te hervormen, alsook een professionalisering van de kerstmarkt met échte kerststalletjes en sfeermakers in aantrekkelijke stadskern setting rond de basiliek.

Daarom is het ook belangrijk dat de randparkings gratis blijven, voor zowel de bewoners als voor de toeristen. Dit samen met een uitgebouwde  fietsverhuur hub in het centrum, met mogelijkheid tot reserveren en huren van fietsen aan de poort van het Merode gebied.  Wandelroutes en fietsroutes op de historische pelgrims & bedevaart routes moeten actief worden uitgewerkt & gepromoot binnen een “Alle Wegen leiden naar Scherpenheuvel”-plan om zo Scherpenheuvel-Zichem als dé recreatie stad van het Hageland neer te zetten.

Er is heel veel werk aan de winkel, maar met N-VA in het bestuur zal hier werk van worden gemaakt.

Pieter Boudry - 0479 92 41 26

Xavier Lesenne - 0477 86 23 06