Het zorgparkeren wordt vanaf 1 april 2020 ingevoerd.

Op 29 november 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Na 19 maanden wachten kwam donderdagavond eindelijk het verdict op de gemeenteraad. Vanaf 1 april 2020 zal het zorgparkeren in Scherpenheuvel-Zichem ingevoerd worden. Het voorstel werd al voor de derde keer besproken, op initiatief van de N-VA. “Zorgverleners kunnen heel wat kostbare tijd uitsparen dankzij voorbehouden parkeerplaatsen,” geven raadsleden Allessia Claes en Annelies Ooms aan. “Omwille van de noodzaak en de dringende vraag van zorgverleners om het zorgparkeren in te voeren, brachten we dit voorstel meerdere keren onder de aandacht”.

2018: principiële goedkeuring

Het gemeentebestuur ging in april 2018 al akkoord om het voorstel van zorgparkeren te onderzoeken. Tot de gemeenteraad van november 2019 werd er met dit voorstel niets gedaan, aldus fractieleidster Allessia Claes.  Er werd geen onderzoek gedaan naar de noodzaak en de toepassing van deze kaart.

2019: terug op de agenda

N-VA Scherpenheuvel-Zichem liet dit voorstel niet los en plaatste dit terug op de agenda van de gemeenteraad van 24 oktober 2019. Ondanks het kant en klare voorstel van N-VA vroeg burgemeester Claes uitstel om het dossier door te nemen en te kijken wat mogelijk was. Bijkomend werd de vraag naar voorbehouden parkeerplaatsen gesteld.

Uiteindelijk werd er op de gemeenteraad van 29 november 2019 beslist om het zorgparkeren in te voeren vanaf 1 april 2020. Daarnaast zullen er ook voorbehouden parkeerplaatsen voor zorgverleners worden voorzien. De eerste plaatsen komen in het centrum van Scherpenheuvel.

De N-VA is zeer tevreden met het resultaat. “Wij hebben dit dossier altijd met hart en ziel verdedigd en ons harde werk wordt uiteindelijk beloond.”, zegt Allessia Claes verheugd. “Vanaf 1 april wordt het zorgparkeren ingevoerd en komen er extra parkeerplaatsen voor zorgverleners. “Voor zowel onze zorgverleners als onze zorgbehoevenden is dit een win-win-situatie”, aldus Annelies Ooms.

De komende maanden zal het bestuur onze inwoners en onze zorgverleners informeren over de mogelijkheden van het zorgparkeren en over de voorbehouden parkeerplaatsen in Scherpenheuvel-centrum. Hoe de procedure van de aanvraag zal gebeuren, moet nog bekeken worden.

• Allessia Claes, N-VA gemeenteraadslid (0471/97.96.62)
  • Annelies Ooms, N-VA gemeenteraadslid (0484/23.22.67)