22 mei, internationale dag van de biodiversiteit.

Op 22 mei 2020, over deze onderwerpen: Groen & Natuur

De nood aan de diversiteit van fauna en flora gaat ons allen aan. Het fragiele evenwicht van biotopen en hun soorten is belangrijk voor de hele ecosfeer. Maar mooie woorden zijn niet voldoende. Dat beseft N-VA Scherpenheuvel-Zichem ook. Wij hebben op onze manier in onze gemeente dat vaak aangekaart.

Vorige gemeenteraad in april interpelleerde onze fractie de schepen van Open Ruimte over de projectoproep ‘een groenere gemeente’ van Vlaams minister van milieu Zuhal Demir. Het enige antwoord dat wij ontvingen van de meerderheid was het stadspark dat men inplant aan de site van het zwembad. Voor de rest ging men het bekijken … Wij hebben inderdaad al veel groen in onze gemeente; de Demerbroeken en de bossen van Averbode. Deze projectoproep ging verder, en voorzag ook subsidies, waarbij zowel ook bedrijven als particulieren werden opgeroepen om zelf ‘kleine wildernissen’ aan te leggen. Een gemiste kans dus.

“Zeker nu met de klimaatverandering en de problemen waarmee we allen kampen, lange droge periodes in de zomer, wateroverlast in het najaar (door te veel verharding), enz. … Bomen, of deze nu in een bos, park of ‘kleine wildernis’ staan, zijn het ideale natuurlijke verdedigingsmiddel tegen de opwarming, wateroverlast en erosie. Bomen houden de bodem vast, nemen vocht op, nemen CO2 op, en zorgen voor verkoeling onder hun bladerdak. Dit alles kan voor een eigen verbeterd microklimaat zorgen. En als iedereen meedoet is dat een surplus voor het globale klimaat.” Uittreksel uit onze verdediging.

Vorige legislatuur deelde de N-VA fractie van Scherpenheuvel-Zichem bloemzaden uit. Dit om de bijtjes te helpen. Bijen spelen een belangrijke rol in het bestuiven van bloemen en vormen een essentiële schakel in de levenscyclus van de natuur. In 2009 haalden we zelfs de pers voor het vermijden van een boskap in Averbode tijdens het broedseizoen van de vogels. Onze leuze was; wij houden van Vlaanderen, het land én ook haar natuur!

De open ruimte moet bewaard blijven omdat naast het beschermen van fauna en flora ook de omstandigheden voor dat behoud gunstig moeten blijven. De bouwshift (voorheen betonstop) moet kernversterking vooropstellen, en verkavelingen buiten de kernen doen verminderen. Dit maakte deel uit van ons verkiezingsprogramma in 2018. Overstromingsgebieden zijn nodig als spons om water vast te houden dat cruciaal is tijdens droge periodes. Deze gebieden droogleggen, volbouwen en verharden is nefast voor natuur én voor mens. Daar wonen zorgt tijdens hevige regenval dan weer voor wateroverlast. Een visie op lange termijn waarbij wonen en natuur hand in hand gaan, dringt zich op!

Benny Vangelder

Voorzitter N-VA Scherpenheuvel-Zichem.