11 juli, Vlaamse Feestdag

Op 11 juli 2020, over deze onderwerpen: Vlaamse Feestdag

Een feestdag voor en van alle Vlamingen. Een dag waarop wij allen onze Vlaamse vaandel aan het raam hebben hangen, of zoals men wel eens zegt; “het beest uithangen.” De Vlaamse Leeuw staat symbool voor onze identiteit en onze natie. Ooit begon de emancipatie van de Vlaamse ontvoogding als een taal en cultuurstrijd, en is deze ondertussen een politieke evolutie geworden naar een eigen staat. De huidige politieke impasse toont duidelijk aan dat we met twee democratieën in één kunststaat leven. Vlaanderen wil haar eigen koers varen!

En over taal gesproken; deze is meer dan louter een communicatiemiddel. De taal is het collectieve bewustzijn van een volk, onze uitdrukkingswijze als gemeenschap. We denken in onze taal, en daarmee bepaalt zij onze volksgeest. Om het met de woorden van de taalkundige Jacob Grimm (1785 – 1863) te zeggen: “De taal is menselijk, zij dankt haar ontstaan en haar ontwikkeling aan onze volledige vrijheid, zij is onze geschiedenis, onze erfenis.”

Met Vlaamse groeten,

Benny Vangelder