Schepen van Cultuur zet cultuurverenigingen buitenspel

Op 15 december 2016, over deze onderwerpen: Cultuur, Gemeenteraad

Op de gemeenteraad vroeg de N-VA om het voorstel tot verhoging van de huur van de gemeentezalen voor verenigingen van de agenda te halen en uit te stellen. “Er is nauwelijks overleg geweest met de cultuurraad, die toch redelijk wat grieven had. Het kan niet dat de schepen van Cultuur de legitimiteit van de cultuurraad als adviserend orgaan opzijschuift en zomaar tariefverhogingen doorduwt”, zegt N-VA-gemeenteraadslid René Jacobs.

Op 30 november kregen de verenigingen van de schepen van Cultuur de uitleg over de verhogingen van de tarieven. Men ‘mocht’ toen geen vragen stellen. Alle vragen en opmerkingen moesten gebundeld naar de schepen worden gestuurd. De cultuurraad schreef een brief met grieven en bemerkingen, maar die werd door het schepencollege niet doorgestuurd naar alle gemeenteraadsleden.

“Dat is geen manier van werken”, zegt René Jacobs. “De cultuurraad is hét adviserend orgaan voor de verenigingen in onze stad. Hoe moeten verenigingen hun bemerkingen kwijt als hun vertegenwoordigend orgaan geen gehoor krijgt bij de bevoegde schepen?”

Veel verenigingen worden hard getroffen door deze verhogingen. Voor sommige verenigingen gaat het over een extra kost van 2 000 euro per jaar. De N-VA vindt dat het bestuur verenigingen moet ondersteunen, niet extra moet belasten.

De N-VA vroeg op de gemeenteraad om het punt van de agenda te halen en drong er bij de schepen van Cultuur op aan om deze keer wél te overleggen met de verenigingen en tot in de mate van het mogelijke rekening te houden met hun bezorgdheden.