Premie voor landschapsbeheersplan voor de omgeving van de basiliek van Scherpenheuvel

Op 11 januari 2012

Vlaams minister Geert Bourgeois, bevoegd voor Onroerend Erfgoed, heeft een premie van 30.584,93 euro toegekend. Voorzitter Robert Janssens: "N-VA afdeling Scherpenheuvel-Zichem is ten zeerste verheugd over deze goedkeuring tot toekenning van deze premie door N-VA minister Geert Bourgeois.  Dit ter bescherming van ons cultureel erfgoed door de opmaak van een landschapsbeheersplan voor het beschermde landschap ‘Onze-Lieve-Vrouwbasiliek en haar onmiddellijke omgeving'. Zodoende kan het waardevolle landschap en groene oase in z'n volle glorie hersteld worden".

Het landschapsdecreet voorziet in de mogelijkheid om voor erfgoedlandschappen een landschapsbeheersplan op te stellen,” aldus minister Bourgeois.  “De opmaak van zo’n plan wordt voor 80% gesubsidieerd door de Vlaamse overheid. Dat beheersplan legt in detail de acties vast die noodzakelijk zijn voor een gepast beheer van de erfgoedwaarden en kenmerken van het beschermde landschap, en dit voor een periode van 27 jaar.”

De basiliek van Onze-Lieve-Vrouw van Scherpenheuvel is alom gekend in Vlaanderen. Vanuit alle provincies worden al meer dan vier eeuwen bedevaarten georganiseerd. Jaarlijks doen ongeveer een miljoen bezoekers de bedevaartsplaats aan. De groene oase rond de basiliek is door de jaren heen vrij intact gebleven met sporen van de vroegere baroktuin, omgeven door grachten en bastions. Het landschap is beschermd sinds 1953. De uitdaging is nu om het waardevolle landschap in zijn vroegere glorie te herstellen, en dit aan de hand van een landschapsbeheersplan.

Dankzij een beheersplan kan de eigenaar aanspraak maken op een landschapspremie (max. 70% van de geraamde kostprijs) voor het uitvoeren van onderhouds – of instandhoudingswerkzaamheden die in het plan zijn opgenomen, in plaats van de onderhoudspremie van 40% van de geraamde kostprijs, met een maximum van 20.000 euro, waarop hij voor het beschermd landschap al recht had.