N-VA vraagt de invoering van een retributie op verblijfskaarten voor niet EU burgers

Op 1 februari 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad - toegevoegde punten

De N-VA legde op de gemeenteraad van 31 januari haar eerste agendapunt van 2019 op tafel: een retributie op verblijfskaarten voor niet EU burgers, de zgn. “vreemdelingentaks”.  Dit is een vergoeding van 50 euro die gevraagd wordt door de stad voor de vervanging, vernieuwing of verlenging  van een tijdelijke verblijfskaart voor derdelanders, niet EU burgers met een tijdelijk verblijfsrecht. “Het is een  logische en eerlijke vergoeding voor de dienstverlening en administratie die bij een dergelijke aanvraag komen kijken“ stelt N-VA-gemeenteraadslid Lieven Simon. “De inwoners van onze stad moeten immers ook betalen wanneer zij hun identiteitskaart of andere documenten verliezen of moeten vervangen. Het betreft een billijke tegemoetkoming voor de gemaakte kosten en administratieve lasten die lokale besturen maken voor dergelijke verblijfskaarten. Jammer dat de meerderheid ons niet gevolgd is in dit voorstel.”

Op één schepen na werd het voorstel weggestemd door de meerderheid van Open Vld en CD&V alsook door oppositiepartij Sp.a. In 2017 maakte nochtans de toenmalige federale meerderheid met Open Vld, CD&V en de N-VA het mogelijk voor lokale besturen om een dergelijke retributie voor verblijfskaarten in te voeren met een maximum van 50 euro. Het voorstel van de N-VA houdt in dat er een correcte vergoeding wordt betaald voor de gemaakte onkosten die gepaard gaan met de vernieuwing of verlenging van een verblijfskaart voor vreemdelingen. Deze vergoeding komt bovenop de algemene productiekost voor het afleveren van fysieke documenten. Burgemeester Claes verduidelijkte wel dat hij het voorstel zou meenemen bij de hervorming van de belasting- en retributiereglementen eind dit jaar.

“De wet bepaalt zeer strikt de voorwaarden waarbinnen deze retributie mag gevraagd worden. Zo zal de retributie slechts éénmaal per jaar kunnen gevraagd worden en is deze door bijvoorbeeld erkende vluchtelingen slechts verschuldigd in geval van verlies van hun verblijfskaart” zegt Lieven Simon “Bovendien hebben we in ons voorstel een extra vrijstelling voorzien voor minderjarige kinderen”.

De retributie geldt bovendien niet voor de vervanging/vernieuwing/verlenging van alle verblijfskaarten, maar louter van de ‘Elektronische A-kaart’. Dat is een tijdelijke verblijfskaart die uitgereikt wordt aan vreemdelingen van buiten de EU (‘derdelanders’) met een beperkt verblijfsrecht.

In de ons omringende landen is een dergelijke retributie reeds een vanzelfsprekendheid. Ook steeds meer en meer gemeenten zullen deze verblijfskaart taks invoeren en dus kan onze stad niet achterblijven. Door de aanwezigheid van het Peeterskasteel in Scherpenheuvel-Zichem is de invoering van deze retributie des te relevanter voor onze stad. De extra administratieve lasten en onkosten die onze diensten moeten maken, moeten naar behoren vergoed worden.

Voor meer informatie kan u steeds terecht bij Lieven Simon: lieven.simon [at] n-va.be of 0476/23 84 08