N-VA haalt uit naar ‘schuldenverslaafd’ stadsbestuur

Op 20 april 2017, over deze onderwerpen: Financieel Beleid

“Amper schuldafbouw, nieuwe leningen, stijgende kosten”

De N-VA reageert vol ongeloof op de herschikte meerjarenplanning van het stadsbestuur. “Een tijdje geleden dachten we nog dat de bestuursmeerderheid werk begon te maken van een deftige financiële huishouding”, zegt N-VA-gemeenteraadslid Marc Van Torre. “Maar nu blijkt dat dit bestuur gewoon vrolijk verder doet met wat het altijd heeft gedaan: geld lenen.”

Eind 2016 bedroeg de schuld op lange termijn 45 miljoen euro. Dit jaar steekt het bestuur bijna 5 miljoen euro in schuldaflossing. Dan zouden op het einde van het jaar de schulden gezakt moeten zijn tot 40 miljoen euro, toch? Niets daarvan: de teller blijft staan op 45 miljoen euro. “Want tegelijkertijd gaat de stad nog eens bijna 5 miljoen euro extra lenen”, stelt Marc Van Torre vast.

Het stadsbestuur heeft die lening onder meer nodig om te investeren in tal van projecten. “De verkiezingen komen eraan”, zegt Marc Van Torre. “Twee jaar geleden klonk het nog dat men investeringen moest schrappen door gebrek aan centen. Nu de verkiezingen dichterbij komen, ‘vindt’ men plots terug geld om projecten op te starten. En dan durft dit bestuur nog fier verkondigen dat ‘de stadskas terug positief is’. Met geleend geld, ja!”

Uit de financiële overzichten blijkt ook dat de stad haar werkingskosten nog steeds niet onder controle heeft. Al kraait het bestuur ook hier victorie door te stellen dat die kosten ‘minder stijgen dan vroeger’. “Ze blijven stijgen, punt. We willen dat ze dálen”, verduidelijkt Marc. “Hoe kan je nu in godsnaam besparen als je kosten blijven stijgen?”

Ondertussen betalen onze inwoners bij de hoogste gemeentebelastingen van Vlaanderen.