Bouwplannen scouts Averbode verdienen meer steun van stadsbestuur

Op 13 augustus 2015

Het gebouw van de scouts van Averbode is tot op de draad versleten. Geld van het stadsbestuur voor een nieuwbouw is er niet. Dus willen de scouts zélf een nieuw lokaal bouwen. Ze kunnen daarvoor deels rekenen op Europese subsidies en een hele kleine gemeentelijke toelage. “Maar het stadsbestuur kan meer doen”, vindt de N-VA. Want de plannen van de scouts zijn goed voor heel Averbode.

De scouts willen een fantastische inspanning doen, niet alleen voor henzelf, maar ook voor de Averbodese gemeenschap en verenigingen. Ze willen niet zomaar een gebouw neerzetten voor hun eigen werking. In hun plannen voorzien ze ook de nodige lokalen en zalen voor de Averbodese verenigingen. En dat is nodig, nu Zaal Familia binnenkort wegvalt. Averbode is de enige deelgemeente die géén nieuwe zaal kreeg van het stadsbestuur.

De stadskas is haast leeg, dat weet iedereen. Het stadsbestuur heeft dan ook niet meer veil dan 25 000 euro (verplichte) subsidies. Naast Europese subsidies, eigen middelen en een banklening, moeten de scouts nog ettelijke honderdduizenden euro’s vinden voor hun plannen. Het dient echter gezegd: zelf een zaal bouwen blijft veel goedkoper dan dat dit via een openbare aanbesteding zou gaan.

De N-VA wil dan ook met alle betrokkenen meedenken aan een oplossing. “Zomaar meer geld geven is op dit ogenblik geen optie voor het stadsbestuur, gezien de precaire financiële situatie”, aldus de N-VA. “Maar er zijn interessante pistes. Wat gaat men bijvoorbeeld doen met het zwembad?  Als dat wordt verkocht, kan een deel van de opbrengst gebruikt worden om de scouts extra te ondersteunen. Want de plannen van de scouts zijn zuurstof voor de lokale gemeenschap. Dat mag het stadsbestuur niet negeren”, besluit de partij.

Voor meer informatie:

xavier.lesenne [at] n-va.be